Saturday, 29 December 2012

DUNIA SEMENTARA AKHIRAT KEKAL ABADI

 

tika malam suram....
tika cengkerik bersahutan....
dingin malam menikam kulit
sang abid memuji Tuhan Pencipta
kalimah Tuhan memenuhi ruang dada

aku.....masih jua begini
diselimuti gebar tebal
lena di buai mimpi manis....ngeri
itulah hakihat diri....
tiada upaya
tiada kudrat
untuk menyahut seruan Mu Ilahi

mengapa aku masih begini
sedangkan....dunia hanya mimpi ngeri
penuh tipu daya tak penghujung
sedangkan......janji Allah Maha Benar
syurga tak terbayang indahnya
neraka tak terkata panasnya

mengapa manusia masih buta......tuli?????
mengapa aku jua begitu?????

kataku.....ucapku......hanya mainan
disapu angin yang lalu
sedangkan itu satu kemurkaan
"MENGAPA TIDAK DIKOTA APA YANG KAMU PERKATAKAN"

ahhhhhhh.....ampunkanlah aku
ampunlah kami.......
ampunkanlah semua.....
kerana.....
sesungguhnya ALLah itu Maha Pengampun
kerana......
sesungguhnya mati itu pasti
akhirat pun pasti
mizan pun pasti
sirat pun pasti
neraka pun pasti
syurga sudah tentu pasti
DUNIA sementara AKHIRAT kekal abadi

wallahua'lam

ukhuwwah fillah
from: Siti Aisyah Ahmad Yusuf
lancaster, UK

Friday, 28 December 2012

Aku ingin menangis

Aku ingin menangis,

Menurutkan hati yang dilanda gerimis,

Mematuhi fitrah yang jelas tertulis,

Segenggam takdir tak mungkin terhakis,

Menyangkal pengertian ungkapan egois,

Benarkah seorang lelaki itu layak menangis?

 

Aku ingin menangis,

Akalku tidak setajam Khalid di medan Mu’tah,

Matlamat hidupku tidak setepat panahan Hamzah,

Suara jiwaku tidak selantang Bilal di subuh mencerah,

Pendirianku tidak sehebat Sulaiman membina wilayah,

Apakah ini bisikan dayus atau diriku yang mudah mengalah?

 

Aku ingin menangis,

Mengimbau kembali sejarah hidupku,

Pentasan dunia bersulam waktu,

Merentasi hari menagih kurniaanMu,

Termenung sejenak diriku terpaku,

Apakah sumbanganku pada agamaMu?

 

Aku ingin menangis,

Ketika derai tawa menghiasi hariku,

Ketika indah mentari menemani pagiku,

Ketika garis sang pelangi menghiburkan petangku,

Ketika hening malam menemani tidurku,

Apakah terpacul dari bibirku hamburan syukur diriku padaMu?

 

Aku ingin menangis,

Kutahu ajal mautku tertulis ditanganMu,

Kusedar segunung doa tak mampu memutar waktu,

Namun kuyakini Engkau selalu mendengarkan aku,

Ya Allah kau biarkanlah air mata ini berlalu,

Kembalikan diriku ke jalan redhaMu..

Thursday, 27 December 2012

Fikirkan

Ya insan
Fikirkan sedalam mungkin apa arah hidupmu
Sematkan kedalam jiwa azam kental yang
jitu
Kerna hidup ini bukan untuk bersuka ria
Tetapi ada tujuan dan matlamat yang telah
tersedia untuk di terpa

Ya insan
Fikirkan apa tujuan hidupmu
Carilah didalam diri
Nescaya kau kan ketemui
Satu rahsia yang tak dapat untuk kau
taksirkan sendiri

Ya insan
Aku pun sedang mancari satu kehidupan
yang abadi
Tak sanggup hidup berkelumang dengan
dosa lagi
Kerna hidup ini tiada dua, tiganya lagi
Sampai ajal roh dan jasad takan bersatu lagi.

Kawan

Sekadar renungan kita bersama
Suatu cerita penyakit jiwa
Bukan sakit kat wad gila
Zahir sihat, jiwa merana

Pandanglah teman renungkan bersama
Manusia dinilai dari iman dan amalnya..
Minta petunjuk moga tak dipersia
Selagi pintu taubat masih terbuka
Isikan dada dengan ilmu agama....

Takkan merana dan rasa sengsara...
Kerana pasti kembali padaNya....
Kejauhan remang rembulan,
dedaun mengusik jendela,
mengapa lena tiada menyapaku,
sedang malam bertandang sudah,
dan embun menyiram tanah.
haruman bunga segar mengharum,
di halaman kelawar berlegar,
mengapa bukan aku itu?
marilah malam,
temanilah sepiku,
saujana alamku terbentang
mengapa...........?
tiada yang sudi bertamu ,
halaman ku kosong terbiar,
dan haruskah aku bermusafir diri,
mencari dalam remang malam..........

 

Apa erti kawan ?
Jika tidak suka menolong .
Apa erti kawan ?
Jika asyik bermasam muka .
Apa erti kawan ?
Jika kejujurannya dipertikaikan .
Apa erti kawan ?
Jika tiada rasa sayang .
Apa erti kawan ?
Jika tiada belas kasihan .
Apa erti kawan ?
Jika kebaikan tidak dinilai .
Apa erti kawan ?
Jika diri tiada teman ....
Kawan yang mulia ,
Kawan yang sebenar,
Kawan yang abadi..

 

ILMU
ialah kawan yang sejati !

Di manakah letaknya
kejujuran,
Apakah sebenarnya erti
pengorbanan,
Antara kuasa, cinta,
nafsu dan keinsanan.

Meskipun pelbagai kesengsaraan
menimpa hidupmu
walaupun kesakitan dan keperitan menjadi
bebanan
tabahkan hatimu
harungi lautan ini
demi matlamat yang kau gapaikan

bumi neraka pernah kau lalui
bagai mimpi ngeri bagimu
bangunlah kawanku..bangun...

sebagai jasad yang berdiri di bumi bertuah ini
bendunglah segala gejala sosial
menjadi yang hebat..walaupun tidak sehebat
mahadzir
agar jasadmu tergolong dalam yang dicucuri
rahmat....

Mengejar CahayaMu

Mencari hilangnya satu cahaya

Cahaya yang sebelumnya menerangi jiwa

Kini hilang entah ke mana

Hati gelap tanpa cahaya

Di manakah cahaya hilang menjauhi

Ataupun ianya sekadar bersembunyi

Kembalilah semula cahaya yang dirindui

Sinari semula jiwa yang sunyi

Menyesal hati kerana melupai

Kerugian akibat mengejar duniawi

Sehingga terabai sinar yang suci

Pembantu kemudahan melalui titi

Aku menghitung dosa tertanggung

Tidak termampu untuk menampung

Terlalu berat berbakul bergunung

Hanya taubat menjadi penaung

Semoga Engkau berikan ku semula cahaya

Pinjamkanlah walau sebentar jua

Akan ku tekad untuk menjaganya

Sehingga sampai ke titik akhirnya

Allah menunjukkan cahayaNya (kebenaran agamaNya) kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Perumpamaan cahaya yang diberikan Allah itu ibarat sebuah corong yang di dalamnya ada pelita. Pelita itu dalam kaca. Dan kaca itu seperti bintang yang bercahaya berkilau-kilauan yang dinyalakan dari minyak pohon yang diberi berkat, iaitu pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah barat.

Minyaknya sahaja hampir menerangi, sekalipun tidak disentuh api. Apatah lagi cahayanya. Berlipat ganda.

Oleh: @n@

Selayar Ukhuwah, Serumpun Keluarga di Ufuk Dakwah

Terimbas dahulu…
Saat sebening cahaya menerjah kalbu
…Tatkala tarbiyah mewarnai sukmaku
Kala itu ku sedari
Hikmah takdirku jauh tercampak dari bumi sendiri
Ganjaran kepasrahan yang tidak terperi..
Di dalamnya ku temu… harga seorang aku
Di dalamnya ku temu
Nilai kecintaan pada Yang Satu
Sujud kehambaan pada Yang Maha Tahu
Di dalamnya ku temu
Ikatan erat teman searah yang tegar melangkah
Walau jalinan tidak sedarah
Namun terpateri kuat kerana Allah
Ku kenal erti ukhuwah
Ungkapan bukan sekadar kata, tapi suatu rasa
Bukan sekadar bicara, tapi zahir ternyata
Bukan sekadar omongan, tapi nikmat kemanisan iman
Catuan kasih di nurani insan
Berpadu berlandaskan Al-Quran
Bertaut hati kerana Tuhan
Ku tahu makna keluarga
Terbina bahagia bila islamnya jiwa
Menitip sepakat kala agama terjaga
Setelah awal mula suatu ikatan
Terpelihara di paksi kebenaran
Bila akarnya bertunjangkan keimanan
Bila dasarnya suci dari noda kekotoran
Ku sedar kemashalatan dakwah
Menangkis dakyah iblis laknatullah
Menyeru ummat kepada Allah..
Andai taruhan perjuangan adalah nyawa
Aku tetap rela, dalam meraih berkat dan cinta-Nya
Sedang pilihan di genggaman sekadar dua
Hidup mulia atau syahid di jalan-Nya
Kerana jiwa pejuang merindukan Syurga
Mengimpi mengharap bertemu Sang Pencipta

Hasil nukilan – Syazira Hanis Subri

Melayu Sepakat Islam Berdaulat

Maruah diinjak-injak

Tanah-tanah tergadai

Satu demi satu menjadi debu

Hancur terbakar dalam lautan perpecahan yang tidak bertepi

Membakar ummah meragut maruah

Bangsaku, Bangsaku, Bangsaku

Hentikanlah!

Bukankah kita dulu bangsa yang gagah

Menjadi wira perkasa menakluk nusantara

Kita adalah pelaut, pedagang, ilmuan terbilang

Oh! Sejarah itu amat manis untuk dikenang

Dimanakah kurangnya kita,

Kita tidak kecil, tidak juga cacat

Tapi mengapa

Kita sekarang lemah dan hina

Mungkin

Kerana kita berpecah dan bersengketa

Mengejar kuasa dan dunia

Hingga tergadai segalanya

Bukan angkara penjajah

Bukan kerana orang lain

Semuanya kerana kita

Bangsaku,

Usah bersangka-sangka

Lupakan segala beza, jauhkan sengketa

Bukankah kita semua bersaudara

Menghadap kiblat, menyembah tuhan yang sama

Usah putus asa, teruslah mara

Melayu takkan hilang

Islam pasti menang

Dengan islam kita kan gemilang

Melayu sepakat Islam berdaulat

Melayu sepakat Islam berdaulat

Melayu sepakat Islam berdaulat

 

Sumber: ISMA Australia

KEINDAHAN ISLAM

Al-An’am 162 copy


(Dahulu, kini, nanti)
I.
Dahulu…
saat indah zaman nubuwwah
Di kanan iman, di kiri ukhwah
Di tapak… kebersihan hati
Di puncak… kecanggihan teknologi
Lahir ulama yang takutkan Allah
Muncul umara yang cintakan ummah
Islam itu indah… kerana Allah itu indah
Makmurnya watan ketika itu
Bila ditunjangi sikaya yang syukur
Diimbangi oleh simiskin yang sabar
Dilimpahi barakah peniaga yang jujur
Dibantu oleh doa siabid yang makbul
Islam itu indah… kerana Allah itu indah
Lalu keindahan Islam pun kembara
dari Makkah ke Madinah
Menuju Asia, Afrika dan Eropah
Jelajah serata benua
Menaungi seluruh buana
Keadilan, keamanan, kemakmuran dinikmati bersama
Islam itu indah… kerana Allah itu indah
Ketika itu peribadi umat dihias mahmudah
Di asas ‘lil Lah’ padulah keikhlasan
Gerak kerja cekap dan berkesan
Kukuh seluruh sepenuh itqan
Tiada yang sambil lewa
Tidak ada tempat bagi yang alpa
Seluruh, sepenuh, siap siaga
Islam itu indah… kerana Allah itu indah
II.
Kini…
Marilah kita cipta kembali sejarah
Bukan sekadar mengimbau dan memuja
Tetapi dengan merancang dan berusaha
Hidup kita itulah kembaranya
Langkah kita itulah destinasinya
Membina TAQWA dengan yang Esa
Melahirkan AKHLAK sesama manusia
Menjana ITQAN di dalam kerja
Islam itu indah… kerana Allah indah
III.
Nanti…
Pastikan terukir kembali
Keindahan Islam yang sejati
Bukan lagi mimpi, bukan lagi teori
Tapi kenyataan yang hakiki
Bila kerendahan hati seorang abdillah
Disepadukan keperkasaan jiwa seorang khalifah
Tunggulah masanya
Ia pasti serlah
Islam itu indah… kerana Allah itu indah

kalam dari alfath at 2:58 PM

Di manakah Ilmu?

Nurkilan : Abdul Razak Nordin a.k.a Ajak

Bermula sejarah di Gua Hirak,
Nabi terakhir mendapat wahyu,
Wahyu pertama , Iqra' ,
Menyuruh membaca.
Manakah dia ilmu di dada?
Adakah hilang begitu saja?
Apalah guna ilmu di dada,
Jika hatimu masih berbecak,
Lumpur dosa masih meloyakan,
Terpulanglah padamu,
Untuk membersihkan.
Sentuhan iman tentunya menyegarkan,
Tanpanya ilmu seharusnya memesongkan,
Kerana tanpa tujuan,
Tanpa iman,
Seolah memberi permata yang indah,
Pada si jahil yang menyangka,
Permata yang indah dibuat mainan.
Bebaskanlah dirimu dari penjara kejahilan,
Penjara kejahilan tidak mengenal mangsa,
Walaupun dirimu lulusan menara gading,
Ataupun penggarap kitab kejahilan,
Penjara kejahilan sentiasa mengejar,
Siapa yang lalai menjadi mangsa,
Siapa yang insaf gembira merdeka.
Fardhu `ain,
Fardhu kifayah,
Tuntutlah keduanya,
Amalkanlah keduanya,
Agar dirimu sejahtera,
Agar hidupmu ditiup bayu,
Bayu ketenangan , bayu kegembiraan,
Di bawah petunjuk,
Yang Maha Esa.

Sajak Serikandi Islam

Posted by lianazulak On 2:21 AM

 

 

Aku ingin menjadi SITI KHADIJAH
Menjalin agung sebuah cinta
Menafkahkan hartanya pada FISABILILLAH
Aku ingin sezuhud FATIMAH
Akur tanpa jelak setiap perintah
Aku mengagumi dan mahukan kejayaan
Gedung ilmu SITI AISYAH
Aku ingin menyelami ketabahan SITI HAJAR
Mengendong puteranya yang masih merah
Di padang pasir yang merekah
Bukannya wanita penggoda
Fitrah dari sejarah SITI ZULAIKHA
Pun jiwaku ingin sekudus RABIATUL ADAWIYAH
Tenggelam asyik dalam UBUDIYAH
Biar tersingkap segala hijab
Dua cinta takkan berpadu dalam satu hati
Lantas ku serah cinta ini pada satu perjuangan
Bagai cekalnya hati ZAINAB AL GHAZALI
Terluka terseksa terhina terpenjara
Terkurung jasad di celahan janji kaku
Teguh istiqamah menjunjung akidah dakwah
Demi Islam bukannya menyerah galang gantinya
Atau setidaknya aku impikan hidup semulia MARYAM JAMEELAH
Berteman pena menongkah kepayahan
Roh jihad perlu disemarakkan
Dan biarlah aku yang menyemarakkan obornya

Aduhai, meskipun aku hanyalah perawan
Yang jiwanya tak sekental ASMA
Belum teruji dengan deraian airmata ATIQAH
Tak mampu tersenyum bagai KHASA yang tabah
Namun relalah aku..
Relalah aku menjadi sayap kiri perjuangan
Kan kuteguh menatang amanah ini
Mewarisi kegemilangannya
SERIKANDI UMMAH
Hanya kerana Islam merindui
Kemunculan peribadi mukminah
Muslimah mujahidah..
Yang rela mati dalam keunggulan iman
Terpanggang indah bagaikan harumnya pusara MASYITAH
Jika Islam itu kan kudaulatkan..

AKU HAIRAN ENGKAU TIDAK TAKUT

 

AKU hairan engkau tidak takut
kepada satu Zat yang kuasa-Nya mutlak
Kuasanya Maha Luar Biasa
yang tiada tandingannya
Kalau Dia ingin mengadakan atau mentiadakan
Dia akan berkata: Jadilah, maka terus jadi
Itulah Dia Tuhan yang mencipta segala-galanya
Kehendak-Nya lulus, penglihatan-Nya tembus
Pengetahuan-Nya meliputi apa yang ada
dan yang tiada
Pendengaran-Nya lulus dan peka
Apa sahaja yang bersuara mahupun yang tiada suara
semua didengar-Nya
Dia sentiasa bersama kita terlalu dekatnya,
tapi bukan dekatnya mengikut ukuran kita
Yang boleh kita kata begian-begian
jarak dekat dan jauhnya
Dekatnya adalah cara mengikut ukuran
Tuhan yang Maha Suci
Yang tidak dapat digambarkan mengikut cara kita
Cara-Nya kita tidak dapat mengukurnya
kerana Dia Maha Suci daripada penyerupaan
Tapi Tuhan dapat mengukurnya
dan dapat mengukur cara makhluk-Nya
Tuhan itulah yang engkau tidak mempedulikan
Sungguh engkau manusia luar biasa
Luar biasa yang tidak sepatutnya
Bila berhadapan dengan Zat
yang Maha Luar Biasa
Luar biasa yang keterlaluan
yang tidak sayugianya ada pada manusia
Apa sudah jadi kepada engkau
Di mana salah silapnya
Kuasa Allah yang begitu terserlah
yang mengecutkan perut
bagi orang yang mengenalnya
Tapi engkau tidak dapat menangkapnya
dan tidak dapat merasanya
Betullah otak engkau sudah gersang
Dan hati engkau telah buta

Posted by Mujahid Al Faqir

Wednesday, 19 December 2012

Kahwin Paksa

Assalamualaikum,

Apabila terbaca satu  status oleh adik Saifudin tentang :

Ada ustazah kata kahwin paksa ni paling2 menangis seminggu kemudian nanti suka juga dengan suaminya... Jangan menafikan kerahmatan dalam islam. Bukakanlah seluas-luasnya khabar kerahmatan dan keadilan di dalam islam !

maka terpanggil untuk mengarang dan berkongsi maklumat dengan sahabat-sahabat semua.

 

Istilah ' kahwin paksa ' ini hanya khusus untuk bakal pengantin wanita sahaja. Sebab dia yang terpaksa berkahwin atas pilihan keluarga, walaupun mungkin sudah ada pilihan sendiri. Dalam isu ini, mungkin gadis dikahwinkan oleh bapa atau datuknya sendiri yang memang bertaraf Wali Mujbir.

Bagi pengantin lelaki pula, tidak layak dipanggil kahwin paksa kerana kalau dia sendiri melafazkan " Aku terima nikahnya si fulanah binti fulan , dengan mas kahwin sebanyak RM..... Tunai ", bermakna dia sendiri dah redho dan terima perkahwinan itu. Kalau dia sendiri dah terima, bermakna setujulah tu. Apa yang ada dalam hatinya, Wallahua'lam.

Bagaimana pun, ada beberapa khilaf dan pendapat ulama mengikut mazhab. Dan isu ini telah dibahaskan oleh fuqaha’ sejak dahulu lagi. Perbahasan mereka dapat diikuti dalam kitab-kitab fiqh pelbagai mazhab. Perbahasan yang dilakukan meliputi segenap aspek yang berkaitan dengan perwalian (wilayah) dalam urusan perkahwinan seperti siapa yang layak menjadi wali, hak dan tanggungjawab wali, susunan wali, jenis-jenis wali dan lain-lain. 

Pertama: Mazhab Syafie.

Dalil yang dipegang ialah sabda Rasulullah yang bermaksud: “Wanita yang janda lebih berhak ke atas dirinya daripada walinya. Dara pula dinikahkan oleh ayahnya”. [ Ad-Daru Qutniy ]

Walau bagaimanapun, keharusan ini dengan bersyarat, iaitu,

1- Wali yang menikahkan itu ayah kandung kepada gadis tersebut atau datuknya. Wali yang lain daripada kedua-duanya tidak boleh menikahkannya tanpa izin daripadanya. 2- Tidak ada permusuhan yang nyata dan ketara antara kedua-duanya (ayah dengan anak yang dinikahkan itu)

3- Lelaki yang dipilih oleh wali sekufu atau sepadan dengan anaknya.

4- Mahar yang ditetapkan tidak lebih rendah daripada wanita lain yang sama taraf serta kedudukan dengan gadis tersebut. Sekiranya mahar dalam bentuk wang, ia mestilah dengan mata wang tempatan.

5- Lelaki yang dinikahkan dengan anaknya mestilah mampu membayar maharnya.

6- Lelaki yang dinikahkan itu bukan terdiri daripada orang yang menyusahkan gadis tersebut seperti orang buta, kurang upaya atau terlalu tua.

7- Ketika pernikahan dilakukan, gadis tersebut tidak termasuk dalam golongan mereka yang telah diwajibkan haji ke atasnya (sihat, mempunyai perbelanjaan yang cukup, aman perjalanan dan ditemani mahram).

Syarat-syarat di atas, sebahagiannya adalah syarat sah nikah dan sebahagiannya syarat mengharuskan pernikahan dilakukan. Syarat 1, 2 dan 5 adalah syarat sah. Sekiranya wali menikahkan anaknya tanpa syarat tersebut maka pernikahan itu tidak sah.

Kedua: Mazhab Hambali

Menurut Ibn Qudamah, ada dua riwayat daripada Imam Ahmad, satu riwayat menyebut bahawa wali harus menikahkan anak gadis yang sudah baligh tanpa izinnya dan riwayat kedua mengatakan tidak harus. Riwayat yang mengatakan harus berpegang kepada hadis Nabi sallallahu alaihi wasallam yang bermaksud: “Janda lebih berhak ke atas dirinya daripada walinya, manakala anak dara diminta izin daripadanya. Dan keizinannya ialah diamnya.” [ Muslim dan Abu Daud ].

Menurut pendapat ini, wali yang boleh menikahkan seseorang gadis tanpa izinnya adalah ayah kandung kepada gadis itu atau penerima wasiatnya (wasi). Selain mereka berdua adalah tidak harus, hatta datuk atau bapa saudaranya. Dan disunatkan bagi wali meminta izin daripada anak gadis yang ingin dinikahkan sejajar dengan saranan Rasulullah dalam hadis di atas. 

Di samping itu, disunatkan juga meminta pandangan ibu gadis tersebut kerana rapatnya hubungan antara ibu dengan anak perempuannya, dan ibu juga sama dengan ayah dari segi memikirkan jodoh serta kebahagiaan rumah tangga anaknya. Dengan cara itu, hak ibu tidak diketepikan dan hatinya akan lebih bahagia. 

Ibn Umar berkata bahawa Rasulullah bersabda (maksudnya), “Mintalah pandangan kaum wanita tentang anak-anak perempuan mereka.” [ Riwayat Abu Daud ]. Sekiranya gadis tersebut sudah mempunyai pilihan sendiri yang sekufu dengannya, maka pilihannya diutamakan. Imam Ahmad berkata, pernikahan adalah hak peribadinya yang khusus. Maka wali atau wasi (penerima wasiat) tidak wajar memaksa gadis berkahwin dengan lelaki yang tidak disukainya. Sekiranya wali enggan menikahkan anaknya yang berusia sembilan tahun (yang sudah baligh dan berakal) atau lebih dengan lelaki pilihannya, maka wali dianggap ‘adhil (ingkar) dan gugur haknya sebagai wali. Jika berlaku berulang kali, maka dia menjadi fasiq.

Ketiga: Mazhab Maliki

Seorang ayah yang siuman dan matang harus menikahkan anak gadisnya yang baligh dan berakal walaupun dengan mahar yang kurang daripada yang sepatutnya atau yang sepadan dengannya. Contohnya, jika mahar yang sepadan dengannya (mahar mithil) adalah satu pikul emas, tetapi wali menikahkannya dengan mahar satu suku dinar, ia tetap sah. 

Wali harus menikahkan anaknya dengan lelaki yang lebih rendah tarafnya atau yang buruk rupanya atau lelaki yang tidak disukainya, sama ada anaknya memberi izin atau tidak selama mana anaknya itu masih dara walaupun usianya sudah lanjut dan telah menjangkau 60 tahun. Namun begitu sekiranya anak dara itu seorang yang dilihat matang oleh wali dan dia memberinya kebebasan untuk memilih, maka dalam keadaan ini wali tidak harus memaksanya. Wali tidak harus menikahkannya tanpa keizinan yang jelas daripada anaknya.

Perlu disebutkan bahawa keharusan memaksa hanya ketika pada kebiasaannya tidak timbul mudarat yang ketara dengan sebab perkahwinan itu. Sekiranya perkahwinan itu boleh membawa mudarat seperti dikahwinkan dengan lelaki yang cacat, gila, mati pucuk dan seumpamanya, maka tiada hak bagi wali memaksa anaknya.

Hak untuk memaksa ini hanya khusus bagi ayah dan wasi sahaja, dan tidak harus bagi selain kedua-duanya.

Keempat: Mazhab Hanafi

Wali, sama ada ayah atau selainnya tidak berhak langsung menikahkan seorang gadis yang telah baligh dan berakal kerana gadis itu telah menjadi seorang mukallaf yang bertanggungjawab penuh ke atas dirinya dalam melaksanakan tuntutan hukum syarak. Dia berhak mengendalikan sendiri urusan peribadinya. 

Tiada seorang pun yang boleh menguasainya dan memaksanya. Dia juga boleh menikahkan dirinya sendiri tanpa perlu mendapat keizinan walinya atau menyerahkan kepada wali melaksanakan akad nikah bagi pihak dirinya. Dia harus mengakad nikah dirinya sendiri, tidak kira sama ada lelaki itu sekufu dengannya atau tidak, dan dengan mahar yang sepadan atau tidak. 

Dia berhak sepenuhnya mengendalikan urusan dirinya. Tiada seorang pun yang berhak menghalangnya. Antara nas yang menjadi dalil mazhab Hanafi ialah peristiwa yang diceritakan oleh Ibn Abbas bahawa seorang gadis menemui Rasulullah menyatakan bahawa ayahnya telah menikahkannya sedangkan dia tidak suka. Maka baginda memberinya hak untuk memilih sama ada ingin memfasakh pernikahan itu atau tidak. 

Nasihat peribadi saya, kalaulah ada di luar sana pasangan yang pernah melalui situasi kahwin paksa ini, tetapi ternyata pernikahan itu diuruskan menurut prosedurnya yang sah dan dikendalikan oleh Jurunikah yang bertauliah, bererti pernikahan itu sah dan mereka memang bergelar suami isteri. Tapi, soal hati tiada siapalah yang tahu. Walau pengantin lelaki cuba juga menerima si isteri dengan rela hati, tetapi rasa cinta, kasih dan mahabbah itu, tetap juga tidak wujud, maka pada pandangan saya, wajarlah si suami itu melepaskan isterinya itu dengan cara yang terbaik. 

Jangan diseksa perasaan dan jiwa si isteri dengan tindakan-tindakan yang tidak diizinkan syara'. Anjuran saya ini berdasarkan firman Allah, “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik. Dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu), kecuali jika keduanya (suami isteri) takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. [ Al-Baqarah: 229 ] 

Wallahhua'lam.. 

Sunday, 9 December 2012

KEDAHSYATAN SIKSAAN DIALAM KUBUR

KEDAHSYATAN SIKSAAN DIALAM KUBUR

                     Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Albaraa' bin Aazib r.a. berkata: "Kami bersama Nabi Muhammad s.a.w keluar menghantar jenazah seorang sahabat Anshar, maka ketika sampai kekubur dan belum dimasukkan dalam lahad, Nabi Muhammad s.a.w duduk dan kami duduk disekitarnya diam menundukkan kepala bagaikan ada burung diatas kepala kami, sedang Nabi Muhammad s.a.w mengorek-ngorek dengan dahan yang ada ditangannya, kemudian ia mengangkat kepala sambil bersabda: "Berlindunglah kamu kepada Allah dari siksaan kubur.". Nabi Muhammad s.a.w mengulangi sebanyak 3 kali." Lalu Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

                     "Sesungguhnya seorang mukmin jika akan meninggal dunia dan menghadapi akhirat (akan mati), turun padanya malaikat yang putih-putih wajahnya bagaikan matahari, membawa kafan dari syurga, maka duduk didepannya sejauh pandangan mata mengelilinginya, kemudian datang malaikulmaut dan duduk didekat kepalanya dan memanggil: "Wahai roh yang tenang baik, keluarlah menuju pengampunan Allah dan ridhaNya."

Nabi Muhammad s.a.w bersabda lagi: "Maka keluarlah rohnya mengalir bagaikan titisan dari mulut kendi tempat air, maka langsung diterima dan langsung dimasukkan dalam kafan dan dibawa keluar semerbak harum bagaikan kasturi yang terharum diatasbumi, lalu dibawa naik, maka tidak melalui rombongan malaikat melainkan ditanya: "Roh siapakah yang harum ini?" Dijawab: "Roh fulan bin fulan sehingga sampai kelangit, dan disana dibukakan pintu langit dan disambut oleh penduduknya dan pada tiap-tiap langit dihantar oleh Malaikat Muqarrbun, dibawa naik kelangit yang atas hingga sampai kelangit ketujuh, maka Allah berfirman: "Catatlah suratnya di illiyyin. Kemudian dikembalikan ia kebumi, sebab daripadanya Kami jadikan, dan didalamnya Aku kembalikan dan daripadanya pula akan Aku keluarkan pada saatnya." Maka kembalilah roh kejasad dalam kubur, kemudian datang kepadanya dua Malaikat untuk bertanya: "Siapa Tuhanmu?" Maka dijawab: Allah Tuhanku. Lalu ditanya: "Apakah agamamu?" Maka dijawab: "Agamaku Islam" Ditanya lagi: "Bagaimana pendapatmu terhadap orang yang diutuskan ditengah-tengah kamu?" Dijawab: "Dia utusan Allah". Lalu ditanya: "Bagaimanakah kamu mengetahui itu?" Maka dijawab: "Saya membaca kitab Allah lalu percaya dan membenarkannya" Maka terdengar suara: "Benar hambaku, maka berikan padanya hamparan dari syurga serta pakaian syurga dan bukakan untuknya pintu yang menuju kesyurga, supaya ia mendapat bau syurga dan hawa syurga, lalu luaskan kuburnya sepanjang pandangan mata."  Kemudian datang kepadanya seorang yang bagus wajahnya dan harum baunya sambil berkata: "Terimalah khabar gembira, ini saat yang telah dijanjikan Allah kepadamu." Lalu bertanya: "Siapakah kau?" Jawabnya: "Saya amalmu yang baik." Lalu ia berkata: Ya Tuhan, segerakan hari kiamat supaya segera saya bertemu dengan keluargaku dan kawan-kawanku."

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Adapun hamba yang kafir, jika akan meninggal dunia dan menghadapi akihirat, maka turun kepadanya Malaikat dari langit yang hitam mukanya dengan pakaian hitam, lalu duduk dimukanya sepanjang pandangan mata, kemudian datang Malaikulmaut dan duduk disamping kepalanya lalu berkata: "Hai roh yang jahat, keluarlah menuju murka Allah." Maka tersebar disemua anggota badannya, maka dicabut rohnya bagaikan mencabut besi dari bulu yang basah, maka terputus semua urat dan ototnya, lalu diterima akan dimasukkan dalam kain hitam, dan dibawa dengan bau yang sangat busuk bagaikan bangkai, dan dibawa naik, maka tidak melalui malaikat melainkan ditanya: "Roh siapakah yang jahat dan busuk itu?" Dijawab: "Roh fulan bin fulan." dengan sebutan yang amat jelek sehingga sampai dilangit dunia, maka minta dibuka, tetapi tidak dibuka untuknya. Kemudian Nabi Muhammad s.a.w membaca ayat: "Laa tufattahu lahum abwabus samaa'i, wala yad khuluunal jannata hatta yalijal jamalu fisamil khiyaath." (Yang Bermaksud) "Tidak dibukakan bagi mereka itu pintu-pintu langit dan tidak dapat masuk syurga sehingga unta dapat masuk dalam lubang jarum."

Kemudian diperintahkan: "Tulislah orang itu dalam sijjin." Kemudian dilemparkan rohnya itu bagitu sahaja sebagaimana ayat  "Waman yusyrik billahi fakaan nama khorro minassama'i fatakh thofuhuth thairu au tahwi bihirrihu fimakaanin sahiiq." (Yang bermaksud) "Dan siapa mempersekutukan Allah, maka bagaikan jatuh dari langit lalu disambar helang atau dilemparkan oleh angin kedalam jurang yang curam."

Kemudian dikembalikan roh itu kedalam jasad didlam kubur, lalu didatangi oleh dua Malaikat yang mendudukkannya lalu bertanya: ""Siapa Tuhanmu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu". Lalu ditanya: "Apakah agamamu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu" Ditanya lagi: "Bagaimana pendapatmu terhadap orang yang diutuskan ditengah-tengah kamu?" Dijawab: "Saya tidak tahu". Lalu ditanya: "Bagaimanakah kamu mengetahui itu?" Maka dijawab: "Saya tidak tahu" Maka terdengar suara seruan dari langit: "Dusta hambaku, hamparkan untuknya dari neraka dan bukakan baginya pintu neraka, maka terasa olehnya panas hawa neraka, dan disempitkan kuburnya sehingga terhimpit dan rosak tulang-tulang rusuknya, kemudian datang kepadanya seorang yang buruk wajahnya dan busuk baunya sambil berkata: "Sambutlah hari yang sangat jelek bagimu, inilah saat yang telah diperingatkan oleh Allah kepadamu." Lalu ia bertanya: "Siapakah kau?" Jawabnya: "Aku amalmu yang jelek." Lalu ia berkata: "Ya tuhan, jangan percepatkan kiamat, ya Tuhan jangan percepatkan kiamat."

                     Abul-Laits dengan sanadnya meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Seorang mukmin jika sakaratulmaut  didatangi oleh Malaikat dengan membawa sutera yang berisi masik (kasturi) dan tangkai-tangkai bunga, lalu dicabut rohnya bagaikan mengambil rambut didalam adunan sambil dipanggil: "Ya ayyatuhannafsul muth ma'innatur ji'i ila robbiki rodhiyatan mardhiyah." (Yang bermaksud) "Hai roh yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan perasaan rela dan diridhoi. Kembalilah dengan rahmat dan keridhoan Allah." Maka jika telah keluar rohnya langsung ditaruh diatas misik dan bunga-bunga itu lalu dilipat dengan sutera dan dibawa keilliyyin. Adapun orang kafir jika sakaratulmaut didatangi oelh Malaikat yang membawa kain bulu yang didalamnya ada api, maka dicabut rohnya dengan kekerasan sambil dikatakan kepadanya: "Hai roh yang jahat keluarlah menuju murka Tuhammu ketempat yang rendah hina dan siksaNya, maka bila telah keluar rohnya itu, diletakkan diatas api dan bersuara seperti sesuatu yang mendidih kemudian dilipat dan dibawa kesijjin."

                     Alfaqih Abu Ja'far meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Umar r.a. berkata: "Seorang mukmin jika diletakkan dikubur maka diperluaskan kuburnya itu hingga 70 hasta dan ditaburkan padanya bunga-bunga dan dihamparkan sutera, dan bila ia hafal sedikit dari al-quran sukup untuk penerangannya jika tidak maka Allah s.w.t. memberikan kepadanya nur cahaya penerangan yang menyerupai penerangan matahari, dan didalam kubur bagaikan pengantin baru, jika tidur maka tidak ada yang berani membangunkan kecuali kekasihnya sendiri, maka ia bangun dari tidur itu bagaikan masih kurang masa tidurnya dan belum puas. Adapun orang kafir maka akan dipersempit kuburnya sehingga menghancurkan tulang rusuknya dan masuk kedalam perutnya lalu dikirimkan kepadanya ular segemuk leher unta, maka makan dagingnya sehingga habis dan sisa tulang semata-mata, lalu dikirim kepadanya Malaikat yang akan menyiksa iaitu yang buta tuli dan bisu dengan membawa puntung dari besi yang langsung dipukulkannya, sedang Malaikat  itu tidak mendengar suara jeritannya dan tidak melihat keadaannya supaya tidak dikasihaninya, selain itu lalu dihidangkan siksa neraka itu tiap pagi dan petang."

                     Abu-Laits berkata: "Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus menlazimi empat dan meninggalkan empat iaitu:

  • Menjaga sembahyang lima waktu

  • Banyak bersedekah

  • Banyak membaca al-quran

  • Memperbanyak bertasbih (membaca: Subhanallah walhamdulillah wal'aa ilaha illallah wallahu akbar, walahaula wala quwata illa billah)

Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya. Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:

  • Dusta

  • Kianat

  • Adu-adu

  • Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bersih-bersihlah kamu daripada kencing, sebab umumnya siksa kubur itu kerana kencing. (Yakni hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya.)

Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Innallahha ta'ala kariha lakum arba'a: Al'abatsu fishsholaati, wallagh wu filqira'ati, warrafatsu fisshiyami, wadhdhahiku indal maqaabiri. (Yang bermaksud) Sesungguhnya Allah tidak suka padamu empat, main-main dalam sembahyang dan lahgu (tidak hirau), dalam bacaan quran dan berkata keji waktu puasa dan tertawa didalam kubur."

                     Muhammad bin Assammaak ketika melihat kubur berkata: "Kamu jangan tertipu kerana tenangnya dan diamnya kubur-kubur ini, maka alangkah banyaknya orang yang sudah bingung didalamnya, dan jangan tertipu kerana ratanya kubur ini, maka alangkah jauh berbeza antara yang satu pada yang lain didalamnya. Maka seharusnya orang yang berakal memperbanyak ingat pada kubur sebelum masuk kedalamnya."

                     Sufyan Atstsauri berkata: "Siapa yang sering (banyak) memperingati kubur, maka akan mendapatkannya kebun dari kebun-kebun syurga, dan siapa yang melupakannya maka akan mendapatkannya jurang dari jurang-jurang api neraka."

                     Ali bin Abi Thalib r.a. berkata dalam khutbahnya: "Hai hamba Allah, berhati-hatilah kamu dari maut yang tidak dapat dihindari, jika kamu berada ditempat, ia datang mengambil kamu, dan bila kamu lari pasti akan terpegang juga, maut terikat selalu diubun-ubunmu, maka carilah jalan selamat, carilah jalan selamat dan segera-segera, sebab dibelakangmu ada yang mengejar kamu yaitu kubur, ingatlah bahawa kubur itu adakalanya kebun dari kebun-kebun syurga atau jurang dari jurang-jurang neraka dan kubur itu tiap-tiap hari berkata-kata: Akulah rumah yang gelap, akulah tempat sendirian, akulah rumah ulat-ulat."

                     Ingatlah sesudah itu ada hari (saat) yang lebih ngeri, hari dimana anak kecil segera beruban dan orang tua bagaikan orang mabuk, bahkan ibu yang meneteki lupa terhadap bayinya dan wanita yang bunting menggugurkan kandungannya dan kau akan melihat orang-orang bagaikan orang mabuk tetapi tidak mabuk khamar, hanya siksa Allah s.w.t. yang sangat ngeri dan dahsyat.

                     Ingatlah bahawa sesudah itu ada api neraka yang sangat panas dan suram dalam, perhiasannya besi dan sirnya darah bercampur nanah, tidak ada rahmat Allah s.w.t. disana. Maka kaum muslimin yang menangis. lalu ia berkata: "Dan disamping itu ada syurga yang luasnya selebar langit dan bumi, tersedia untuk orang-orang yang takwa. Semoga Allah s.w.t. melindungi kami dari siksa yang pedih dan menempatkan kami dalam darunna'iem (Syurga yang serba kenikmatan).

                     Usaid bin Abdirrahman berkata: "Saya telah mendapat keterangan bahawa seorang mukmin jika mati dan diangkat, ia berkata: "Segerakan aku.", dan bila telah dimasukkan dalam lahad (kubur), bumi berkata kepadanya: "Aku kasih padamu ketika diatas punggungku, dan kini lebih sayang kepadamu." Dan bila orang kafir mati lalu diangkat mayatnya, ia berkata: "Kembalikan aku." dan bila diletakkan didalam lahadnya, bumi berkata: "Aku sangat benci kepadamu ketika kau diatas punggungku, dan kini aku lebih benci lagi kepadamu."

                     Usman bin Affan r.a. ketika berhenti diatas kubur, ia menangis, maka ditegur: "Engkau jika menyebut syurga dan neraka tidak menangis, tetapi kau menangis kerana kubur?" Jawabnya: "Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Alqabru awwalu manazilil akhirah, fa in naja minhu fama ba'dahu aisaru minhu, wa in lam yanju minhu fama ba'dahu asyaddu minhu." (Yang bermaksud)"Kubur itu pertama tempat yang menuju akhirat, maka bila selamat dalam kubur, maka yang dibelakangnya lebih ringan, dan jika tidak selamat dalam kubur maka yang dibelakangnya lebih berat daripadanya."

                      Abdul-Hamid bin Mahmud Almughuli berkata: "Ketika aku duduk bersama Ibn Abbas r.a., tiba-tiba datang kepadanya beberapa orang dan berkata: "Kami rombongan haji dan bersama kami ini ada seorang yang ketika sampai didaerah Dzatishshahifah, tiba-tiba ia mati, maka kami siapkan segala keperluannya, dan ketika menggali kubur untuknya, tiba-tiba ada ular sebesar lahad, maka kami tinggalkan dan menggali lain tempat juga ada ular, maka kami biarkan dan kami menggali lain tempat juga kami dapatkan ular, maka kami biarkan dan kini kami bertanya kepadamu, bagaimanakah harus kami perbuat tehadap mayat itu?" Jawab Ibn Abbas r.a.: "Itu dari amal perbuatannya sendiri, lebih baik kamu kubur sajan demi Allah andaikan kamu galikan bumi ini semua niscaya akan kamu dapat ular didalamnya." Maka mereka kembali dan menguburkan mayat itu didalam salah satu kubur yang sudah digali itu dan ketika mereka kembali kedaerahnya mereka pergi kekeluarganya untuk mengembalikan barang-barangnya sambil bertanya kepada isterinya apakah amal perbuatan yang dilakukan oelh suaminya? Jawab isterinya: "Dia biasa menjual gandum dalam karung, lalu dia mengambil sekadar untuk makanannya sehari, dan menaruh tangkai-tangkai gandum itu kedalam karung seberat apa yang diambilnya itu."

                     Abul-Laits berkata: "Berita ini menunjukkan bahawa kianat itu salah satu sebab siksaan kubur dan apa yang mereka lihat itu sebagai peringatan jangan sampai kianat."

                     Ada keterangan bahawa bumi ini tiap hari berseru sampai lima kali dengan berkata:

  • Hai anak Adam, anda berjalan diatas punggungku dan kembalimu didalam perutku.

  • Hai anak Adam, anda makan berbagai macam diatas punggungku dan anda akan dimakan ulat didalam perutku.

  • Hai anak Adam, anda tertawa diatas punggungku, dan akan menangis didalam perutku.

  • Hai anak Adam, anda bergembira diatas punggungku dan akan berduka didalam perutku.

  • Hai anak Adam, anda berbuat dosa diatas punggungku, maka akan tersiksa didalam perutku.

Amr bin Dinar berkata: "Ada seorang penduduk kota Madinah yang mempunyai saudara perempuan dihujung kota, maka sakitlah saudaranya itu kemudian mati, maka setelah diselesaikan persiapannya dibawa kekubur, kemudian setelah selesai menguburkan dan kembali pulang kerumah, ia teringat pada kantongan yang dibawa dan tertinggal dalam kubur, maka ia minta bantuan orang untuk menggali kubur itu kembali, dan sesudah digali kubur itu maka bertemulah dia akan kantongannya itu, ia berkata kepada orang yang membantunya itu: "Tolong aku ketepi sebentar sebab aku ingin mengetahui bagaimana keadaan saudaraku ini." Maka dibuka sedikit lahadnya, tiba-tiba dilihatnya kubur itu menyala api, maka segera ia meratakan kubur itu dan kembali kepada ibunya lalu bertanya: "Bagaimanakah kelakuan saudaraku dahulu itu?" Ibunya berkata: "Mengapa kau menanyakan kelakuan saudaramu, padahal ia telah mati?" Anaknya tetap meminta supaya diberitahu tentang amal perbuatan saudaranya itu, lalu diberitahu bahawa saudaranya itu biasanya mengakhirkan sembahyang dari waktunya, juga cuai dalam kesucian dan diwaktu malam sering mengintai rumah-rumah tetangga untuk mendengar perbualan mereka lalu disampaikan kepada orang lain sehingga mengadu domba antara mereka, dan itulah sebabnya siksa kubur. Kerana itu siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur haruslah menjauhkan diri dari sifat namimah (adu domba diantara tetangga dan orang lain) supaya selamat dari siksaan kubur dan mudah baginya menjawab pertanyaan Malaikat Munkar Nakier.

                     Alabarra' bin Aazib r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Seorang mukmin jika ditanya dalam kubur, maka ia langsung  membaca Asyhadu an laa ilaha illallah wa anna Muhammad abduhu warasuluhu, maka itulah yang tersebut dalam firman Allah: Yutsabbitullahul ladzina aamanu bil qaulits tsabiti filhayatiddun ya wafil akhirah (Allah menetapkan orang-orang yang beriman dengan khalimah yang teguh dimana hidup didunia dan diakhirat (yakni khalimah laa ilaha illallah, Muhammad Rasullullah).

                     Dan ketetapan itu terjadi dalam tiga masa iaitu:

  • Ketika melihat Malakulmaut

  • Ketika menghadapi pertanyaan Mungkar Nakier

  • Ketika menghadapi hisab dihari kiamat

                     Dan ketetapan ketika melihat Malaikulmaut dalam tiga hal iaitu:

  • Terpelihara dari kekafiran, dan mendapat taufiq dan istiqamah dalam tauhid sehingga keluar rohnya dalam Islam

  • Diberi selamat oleh Malaikat bahawa ia mendapat rahmat

  • Melihat tempatnya disyurga sehingga kubur menjadi salah satu kebun syurga.

                     Adapun ketetapan ketika hisab juga dalam tiga perkara iaitu:

  • Allah s.wt. memberinya ilham sehingga dapat menjawab segala pertanyaan dengan benar

  • Mudah dan ringan hisabnya

  • Diampunkan segala dosanya

                     Ada juga yang mengatakan bahawa ketetapan itu dalam empat masa iaitu:

  • Ketika mati

  • Didalam kubur sehingga dapat menjawab pertanyaan tanpa gentar atau takut

  • Ketika hisab

  • Ketika berjalan diatas sirat sehingga berjalan bagaikan kecepatan kilat

                     Jika ditanya tentang soal kubur bagaimanakah bentuknya, maka ulama telah membicarakannya dalam berbagai pendapat. Sebahagiannya berkata pertanyaan itu hanya kepada roh tanpa jasad dan disaat itu roh masuk kedalam jasad hanya sampai didada. Ada pendapat berkata bahawa rohnyanya diantara jasad dan kafan dan sebaiknya seorang mempercayai adanya pertanyaan dalam kubur tanpa menanyakan dan sibuk dengan caranya. Dan kita sendiri akan mengetahui bila sampai disana, maka bila ada orang menolak adanya soal Mungkar Nakier dalam kubur, maka penolakannya dari dua jalan iaitu:

  • Mereka berkata: "Ia tidak mungkin menurut perkiraan akal, sebab menyalahi kebiasaan tabiat alam."

  • atau mereka berkata: "Tidak ada dalil yang menguatkan."

                     Pendapat pertama bahawa ia tidak mungkin dalam akal kerana menyalahi kebiasaa tabiat alam. Pendapat ini bererti menidakkan kenabian dan mukjizat, sebab para Nabi itu semuanya dari manusia biasa dan tabiatnya mereka sama, tetapi mereka telah dapat bertemu dengan Malaikat dan menerima wahyu, bahkan laut telah terbelah untuk Nabi Musa a.s., demikian pula tongkatnya menjadi ular, semua kejadian itu menyalahi tabiat alam, maka orang yang menolak semua itu bererti keluar dari Islam. Jika ia berkata: "Tidak ada dalil.", maka hadis-hadis yang diterangkan sudah cukup untuk menjadi alasan bagi orang yang akan mahu terima.

                     Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wa man a'rodho an dzikri fa inna lahu ma'i syatan dhanka wanah syuruhu yaumal qiyaamati a'ma. (Yang bermaksud) "Dan siapa yang mengabaikan peringatanKu (ajaranKu) maka ia akan merasakan kehidupan yang sukar (kehidupan sukar ini ketika menghadapi pertanyaan dalam kubur)."

Demikian pula ayat: "Yu tsabbitulladzina aamanu bil qoulaits tsabiti filhayatiddunia wafil akhirati. (Yang bermaksud) "Allah akan menetapkan hati orang-orang mukmin dengan khalimah yang teguh didunia dan diakhirat."

Abu-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Saad bin Almusayyab dari Umar r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Jika seorang mukmin telah masuk kedalam kubur, maka didatangi oleh dua Malaikat yang menguji dalam kubur, lalu mendudukkannya dan menanyainya, sedang ia mendengar suara derap sandal sepatu mereka ketika kembali, lalu ditanya oleh kedua Malaikat itu: Siapa Tuhammu, dan apakah agamamu, dan siapa Nabimu, lalu dijawab: Allah tuhanku, dan agamaku Islam dan Nabiku Nabi Muhammad s.a.w. Lalu Malaikat itu berkata: Allah yang menetapkan kau dalam khalimah itu, tidurlah dengan tenang hati. Itulah ertinya Allah menetapkan mereka dalam khalimah hak. Adapun orang kafir zalim maka Allah menyesatkan mereka dengan tidak memberi petunjuk taufiq pada mereka, sehingga ketika ditanya oleh Malaikat: Siapa Tuhanmu, apa agamamu dan siapa Nabimu, maka jawab orang kafir atau munafiq: Tidak tahu. Maka oleh Malaikat dikatakan: Tidak tahu, maka langsung dipukul sehingga jeritan suaranya terdengar semua yang dialam kecuali manusia dan jin. (Dan andaikan didengar oleh manusia pasti pingsan)

                     Abu Hazim dari Ibn Umar r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w bersabda kepada Umar r.a : "Bagaimanakah kau hai Umar jika didatangi oleh kedua Malikat yang akan mengujimu didalam kubur iaitu Mungkar Nakier hitam keduanya kebiru-biruan siung keduanya mengguriskan bumi, sedang rambut keudanya sampai ketanah dan suara keduanya bagaikan petir yang dahsyat, dan matanya bagaikan kilat yang menyambar?" Umar bertanya: "Ya Rasullullah, apakah ketika itu aku cukup sedar sebagaimana keadaanku sekarang ini?" Nabi Muhammad s.a.w menjawab: "Ya." Umar berkata: "jika sedemikian maka saya selesaikan keduanya dengan izin Allah s.w.t.. Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "sesungguhnya Umar seorang yang mendapat taufiq."

                     Abul-Laits berkata: "saya telah diberitahu oleh Abul-Qasim bin Abdurrahman bin Muhammad Asysyabadzi dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Tiada seorang yang mati melainkan ia mendengkur yang didengari oleh semua binatang kecuali manusia, dan andaikata ia mendengar pasti pingsan, dan bila dihantar kekubur, maka jika solih (baik) berkata: "Segerakanlah aku, andaikan kamu mengetahui apa yang didepanku daripada kebaikan, nescaya kamu akan menyegerakan aku. Dan bila ia tidak baik maka berkata: "Jangan keburu, andaikata kamu mengtahui apa yang didepan aku daripada bahaya, nescaya kamu tidak akan keburu. Kemudian jika telah ditanam dalam kubur, didatangi oleh dua Malaikat yang hitam kebiru-biruan datang dari arah kepalanya, maka ditolak oleh sembahyangnya: Tidak boleh datang dari arahku sebab adakalanya ia semalaman tidak tidur kerana takut dari saat yang seperti ini, lalu datang dari bawah kakinya, maka ditolak oleh baktinya pada kedua orang tuanya: Jangan datang dari arahku, kerana ia biasa berjalan tegak kerana ia takut dari saat seperti ini, lalu datang dari arah kanannya, maka ditolak oleh sedekahnya: Tidak boleh datang dari arahku, kerana ia pernah sedekah kerana ia takut dari saat seperti ini, lalu ia datang dari kirinya maka ditolak oleh puasanya: Jangan datang dari arahku, kerana ia biasa lapar dan haus kerana takut saat seperti ini, lalu ia dibangunkan bagaikan dibangunkan dari tidur, lalu ia bertanya: Bagaimana pendapatmu tentang orang yang membawa ajaran kepadamu itu? Ia tanya: Siapakah itu? Dijawab: Muhammad s.a.w? Maka dijawab: Saya bersaksikan bahawa ia utusan Allah. Lalu berkata kedua Malaikat: Engkau hidup sebagai seorang mukmin, dan mati juga mukmin. Lalu diluaskan kuburnya, dan dibukakan baginya segala kehormatan yang dikurniakan Allah kepadanya. Semoga Allah memberi kita taufiq dan dipelihara serta dihindarkan dari hawa nafsu yang menyesatkan, dan menyelamatkan kami dari siksa kubur kerana Nabi Muhammad s.a.w juga berlindung kepada Allah dari siksa kubur."

                     A'isyah r.a. berkata: "Saya dahulunya tidak mengetahui adanya siksa kubur sehingga datang kepadaku seorang wanita Yyahudi, minta-minta dan sesudah saya beri ia berkata: "Semoga Allah melindungi kamu dari siksa kubur. Maka saya kira keterangannya itu termasuk tipuan kaum Yahudi, lalu saya ceritakan kepada Nabi Muhammad s.a.w maka Nabi Muhammad s.a.w memberitahu kepadaku bahawa siksa kubur itu hak benar, maka seharusnya seorang muslim berlindung kepada Allah s.w.t. dari siksa kubur, dan bersiap sedia untuk menghadapi kubur dengan amal yang soleh, sebab selama ia masih hidup maka Allah s.w.t. telah memudahkan baginya segala amal soleh. Sebaliknya bila ia telah masuk kedalam kubur, maka ia akan ingin kalau dapat diizinkan, sehingga ia sangat menyesal semata-mata, kerana itu seorang yang berakal harus berfikir dalam hal orang-orang yang telah mati, kerana orang-orang yang telah mati itu, mereka sangat ingin kalau dapat akan sembahyang dua rakaat, berzikir dengan tasbih, tahmid dan tahlil, sebagaimana ketika didunia, tetapi tidak diizinkan, lalu mereka hairan pada orang-orang yang masih hidup menghambur-hamburkan waktu dalam permainan dan kelalaian semata-mata. Saudaraku jagalah dan siap-siapkan harimu, sebab ia sebagai pokok kekayaanmu, maka mudah bagimu mendapatkan atau mencari untung laba, sebab kini dagangan akhirat agak sepi dan tidak laku, kerana itu rajin-rajinlah kau mengumpulkan sebanyak mungkin daripadanya, sebab akan tiba masa dagangan itu sangat berharga sebab pada saat itu ia berharga, maka kau tidak akan dapat mencari atau mencapainya. Kami mohon semoga Allah s.w.t. memberi taufiq untuk bersiap-siap menghadapi saat keperluan dan jangan sampai menjadikan kami dari golongan yang menyesal sehingga ingin kembali kedunia tetapi tidak diizinkan, juga semoga Allah s.w.t. memudahkan atas kami sakaratulmaut, dan kesukaran kubur, demikian pula pada semua kaum muslimin dan muslimat.

Aamin ya Robbal aalamin. Engkau arhamurrahimin, wahasbunallahu wani'mal wakiel, walahaula wala quwwata illa billahil aliyil adhiem."

Tanyalah Ustaz - Persoalan Di Alam Barzakh (2012) SDTVRip


|Format MKV | File size: 316 MB | Duration : 1h 31mn|

|Resolution : 640 x 352 pixels|Quality : SDTVRip |

|Tarikh Siaran :12 Ogos 2012| Persoalan Di Alam Barzakh (Bhg 1 - 2 |

Panel: Ustaz Haslin Baharim
Tanyalah Ustaz merupakan rancangan bersiri yang berkaitan dengan permasalahan agama. Pengacara yang didatangkan adalah terdiri daripada ustaz dan ustazah yang hebat yang kebanyakan daripada mereka adalah pengajar di institusi-institusi pengajian tinggi, Imam-imam dan lain-lain.
Nota kecil dari saya:
Ustaz Haslin sangat sempoi dan kelakar, & ceramah ni mampu membawa kesedaran dalam diri kita. Antara soalan-soalan yang penonton tanya dan telah dijawab oleh Ustaz ialah:
1) Suasana Alam Barzakh bagi orang yang solat dan tidak solat
2) Adakah seksa kubur berterusan sepanjang masa, sedangkan didengarkan pada bulan Ramadan, arwah-arwah akan direhatkan?
3) Boleh ke kita bertemu dengan adik beradik & ibu bapa semasa kita dah sama-sama di Alam Barzakh?
4) Bagaimana keadaan orang yg mati syahid di Alam Barzakh?
5) Orang yang meninggal pada hari Khamis malam jumaat & bulan Ramadan - adakah dosa-dosa mereka diampunkan?
6) Ke mana perginya roh orang beriman & derhaka selepas roh dicabut dari jasad?

Bahagian 2 - Soalan-soalan yang ditanyakan dalam sesi ini -
1. Perlukah kita mengambil wudhu' untuk si mati?
2. Boleh tak berdialog dengan Malaikat Mungkar dan Nangkir semasa soal kubur?
3. Kita tidak tahu bila ajal kita tetapi adakah benar ada orang-orang tertentu dapat merasakan dia akan meninggal dalam masa yg terdekat?
4. Penjelasan tentang Surah Al-Mulk - baca sebelum tidur boleh lapangkan kesempitan kubur/alam barzakh
5. Apakah syurga dan neraka telah ada pada masa kini, dan sekiranya ada, siapakah penghuninya?
6. Mengenai soalan-soalan kubur

screenshot

|Format MKV | File size : 316 MiB| Duration : 1h 31mn | Resolution : 640 x 352 pixels|


http://www.embedupload.com/?d=6IVJCICUJ3
http://www.embedupload.com/?d=0PEBACCYSC

Tanyalah Ustaz (2012) SDTVRip | Episod Terjebak Dalam Khurafat


|Format MKV | Duration :45 mins | Source: SDTVRip |

|Size :250 - 350 MB | Resolution : 720 / 848 x 480 pixels |

|Penceramah : Ustaz Sharhan Safie, Exco Gabungan Pengamal Perubatan Islam Malaysia (GAPPIMA)

Tanyalah Ustaz merupakan rancangan bersiri yang berkaitan dengan permasalahan agama. Pengacara yang didatangkan adalah terdiri daripada ustaz dan pendakwah bebas yang hebat yang kebanyakan daripada mereka adalah pengajar di institusi-institusi pengajian tinggi, Imam-imam dan lain-lain.


Terjebak Dalam Khurafat | Aired date : 3/12/2012 | Time : 00:30 - 01:30| Format MKV | Size: 251 MB | Duration: 40mn 23s | Resolution : 848 x 480 pixels |

Download | part 1 | part 2 |

Nota: program ini dirakam terlewat 10mins.

Tanyalah Ustaz (2012) SDTVRip - Episod Khurafat

 

|Format MKV | Duration :45 mins | Source: SDTVRip |

|Size :250 - 300 MB | Resolution : 848 x 480 pixels |

|Penceramah : Ustaz Roslan Mohamed - Pensyarah Akademi Pengajian Islam, UM|


Tanyalah Ustaz merupakan rancangan bersiri yang berkaitan dengan permasalahan agama. Pengacara yang didatangkan adalah terdiri daripada ustaz dan pendakwah bebas yang hebat yang kebanyakan daripada mereka adalah pengajar di institusi-institusi pengajian tinggi, Imam-imam dan lain-lain.



Bhg.1 | Aired date : 5/12/2012 | Time : 07:00 - 08:00 | Format MKV | Size : 300MB |Duration: 48mn 28s | Resolution : 848 x 480 pixels | Aspect ratio: 16:9 |


Download | part 1 | part 2 |

Bhg.2 | Aired date : 6/12/2012 | Time : 07:00 - 08:00 | Format MKV | Size : 300MB | Duration: 47mn 20s | Resolution : 848 x 480 pixels | Aspect ratio: 16:9 |

Download | part 1 | part 2 |

Tanyalah Ustaz (2012) SDTVRip - Episod Kesilapan Ibubapa Terhadap Anak-Anak

 


|Format MKV | Duration :45 mins | Source: SDTVRip |

|Size :250 - 300 MB | Resolution : 848 x 480 pixels |

|Penceramah : Ustaz Mohd Hanafiah Abd Malek - Pendakwah Bebas|


Tanyalah Ustaz merupakan rancangan bersiri yang berkaitan dengan permasalahan agama. Pengacara yang didatangkan adalah terdiri daripada ustaz dan pendakwah bebas yang hebat yang kebanyakan daripada mereka adalah pengajar di institusi-institusi pengajian tinggi, Imam-imam dan lain-lain.

Bhg.1| Aired date: 5/12/2012 | Time : 00:30 - 01:30 | Size : 300MB | Duration: 46mn 53s | Resolution : 848 x 480 pixels | Aspect ratio: 16:9 |

Download | part 1 | part 2 |
Bhg.2| Aired date: 7/12/2012 | Time : 00:30 - 01:30 | Size : 300MB | Duration: 44mn 42s Resolution : 848 x 480 pixels | Aspect ratio: 16:9 |

Download | part 1 | part 2 |

Saturday, 8 December 2012

Ciri-ciri Atau Sifat Orang Munafik !

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

 

Mungkin kita selalu mendengar perkataan munafik di dalam kehidupan kita sehari-hari.Pada kita ia perkara biasa dan tak ade apa pun.Namun sebenarnya munafik itu adalah suatu sifat yang amat buruk dan mencelakan.

Apakah kita termasuk orang yang munafik?

Mungkin kita dengan tegas mengatakan kita adalah bukan orang munafik karena kurangnya pemahaman kita mengenai apa itu sifat munafik yang sesungguhnya.

Hadits Nabi Muhammad SAW Tentang Orang-Orang Munafik :
“Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya”.(Hadist Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ciri-Ciri / Sifat-Sifat Munafik Manusia :
1. Apabila berkata maka dia akan berkata bohong / dusta.
2. Jika membuat suatu janji atau kesepakatan dia akan mengingkari janjinya.
3. Bila diberi kepercayaan / amanat maka dia akan mengkhianatinya.

Untuk disebut sebagai orang munafik sejati sepertinya harus memenuhi semua ketiga persyaratan di atas yaitu pembohong, pengkhianat dan pengingkar janji. Jika baru satu atau dua ciri saja mungkin belum menjadi munafik tapi baru calon munafik.

1. Berbohong / Dusta

Bohong adalah mengatakan sesuatu yang tidak benar kepada orang lain. Jadi apabila kita tidak jujur kepada orang lain maka kita bisa menjadi orang yang munafik. Contoh bohong dalam kehidupan keseharian kita yaitu seperti menerima telepon dan mengatakan bahwa orang yang dituju tidak ada tetapi pada kenyataannya orang itu ada. Contoh lainnya seperti ada anak ditanya dari mana oleh orang tuanya dan anak kecil itu mengatakan tempat yang tidak habis  dikunjunginya.

2. Ingkar Janji

Seseorang terkadang suka membuat suatu perjanjian atau kesepakatan dengan orang lain. Apabila orang itu tidak mengikuti janji yang telah disepakati maka orang itu berarti telah ingkat janji. Contohnya seperti janjian ketemu sama pacar di warung kebab bang piih tetapi tidak datang karena lebih mementingkan bisnis. Misal lainnya yaitu seperti para siswa yang telah menyepakati janji siswa namun tidak dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab.

3. Berkhianat/ Tidak Amanah

Khianat mungkin yang paling berat kelasnya dibandingkan dengan sifat tukang bohong dan tukang ingkar janji. Contohnya seorang yang di amanahkan menjaga harta tapi beliau menggunakan harta itu untuk kepentingan dirinya sendiri.

Di Bawah adalah antar 30 Sifat Munafik yang boleh wujud pada diri dan membuatkan kita jadi munafik secara tak sedar. Bacalah dan semaklah samada sifat2 itu ada pada kita. Jika ada usahalah untuk memperbaiki.

30 Sifat Munafik Yang Wujud Dalam Hati Kita:

Sifat Yang Ke-1 : Dusta
Sifat Yang Ke-2 : Khianat
Sifat Yang Ke-3 : Fujur dalam Pertikaian
Sifat Yang Ke-4 : Mungkir dan Ingkar Janji
Sifat Yang Ke-5 : Malas Beribadah
Sifat Yang Ke-6 : Riya
Sifat Yang Ke-7 : Sedikit Berdzikir
Sifat Yang Ke-8 : Mempercepat Shalat
Sifat Yang Ke-9 : Mencela Orang-Orang yang Taat dan Sholeh
Sifat Yang Ke-10 : Memperolok-olokkan Al Quran, As Sunnah, dan Rasulullah saw
Sifat Yang Ke-11 : Bersumpah Palsu
Sifat Yang Ke-12 : Tidak Mahu Berinfaq
Sifat Yang Ke-13 : Tidak Memiliki Kepedulian terhadap Nasib Kaum Muslimin
Sifat Yang Ke-14 : Suka Menyebakan Kabar Dusta
Sifat Yang Ke-15 : Mengingkari Takdir
Sifat Yang Ke-16 : Mencaci maki Kehormatan Orang-Orang Sholeh
Sifat Yang Ke-17 : Sering Meninggalkan Shalat Berjamaah
Sifat Yang Ke-18 : Membuat Kerosakan di Muka Bumi dengan Dalih Mengadakan Perbaikan
Sifat Yang Ke-19 : Tidak Ada Kesesuaian antara Zahir dengan Batin
Sifat Yang Ke-20 : Takut Terhadap Kejadian Apa pun
Sifat Yang Ke-21 : Berudzur dengan Dalih Dusta
Sifat Yang Ke-22 : Menyuruh Kemungkaran dan Mencegah Kemakrufan
Sifat Yang Ke-23 : Bakhil
Sifat Yang Ke-24 : Lupa Kepada Allah swt
Sifat Yang Ke-25 : Mendustakan janji Allah dan Rasul-Nya
Sifat Yang Ke-26 : Lebih Memperhatikan Zahir, Mengabaikan Batin
Sifat Yang Ke-27 : Sombong dalam Berbicara
Sifat Yang Ke-28 : Tidak Memahami Islam (Ad Din)
Sifat Yang Ke-29 : Bersembunyi dari Manusia dan Menantang Allah dengan Dosa
Sifat Yang Ke-30 : Senang dengan Musibah yang Menimpa Orang-Orang Beriman dan Dengki Terhadap Kebahagiaan Mereka

Semoga kita semak sifat2 di atas agar kita boleh perbaiki kelemahan kita dan menjadi Hamba Allah yg lebih taat dan patuh dan bersungguh-sungguh.

Wassalam.

Ah` Basri Satay..

Ah’ Basri Satay previously located in Sungai Ara but they have move to D’ Piazza Mall at Bayan Lepas.
As we know that Satay stall is normally small and selling only few variety but Ahmad Basri make it business big and now they have their own shop lot selling more than 7 types of different Satay.

You have to place your order and pay at counter like KFC style then chef will prepare your satay and deliver to your table.
They have chicken, beef, beef stomach, lamb, deer, squid, prawn and tomyam chicken in their menu, or you can order set meal which consists of 3 satay and rice.This shop has two floor, second floor has air-conditioning room but not on the first floor.

Ah’ Basri Asian Satay
D’ Piazza Mall, 56, Jalan Mahsuri
11900 Bayan Baru, Penang
Tel: 012 410 0080
http://www.ahbasri.com/

Ah’ Basri Satay
Ah’ Basri Asian Satay Restaurant located at D’Piazza Mall, opposite the cross junction of PISA (Penang Indoor Stadium Arena) has its own unique variations of Halal satay. The amazing varieties include these few types of meat…

satayatahbashri 1_resize

Chicken     –     RM1.00
Beef         –     RM1.40
Beef Stomach    –    RM1.50
Lamb         –     RM1.40
Deer         –     RM1.50
Squid         –     RM2.50
Kangaroo     –     RM2.50

The satay is chunkier then what one will find from the ordinary satay stalls. The skewers of meat marinated with a blend of spices are grilled over charcoal fire with enticing smoky charred flavor. They are served accompanied by the thick peanut sauce with a dollop of red chili sauce and raw onions plus cucumber. The meat goes well with the Nasi Himpit (rice) @ RM1 per portion. Among the favorites would be the tender lamb followed by the flavorful squid and chicken satay.

satayahbashri 2_resize

Besides the satay, there are various types of Wrap to savor. It’s a nice change having the Lamb Wrap and Beef Wrap @ RM4.80 per wrap which has a portion of the meat, together with some satay sauce, cucumber and vegetable. Great tastes all rolled in one!

satayatahbashri 3

Business Hour : 11am - 11pm (daily).

Thursday, 6 December 2012

TOLONG INGATKAN AKU

Tolong Ingatkan Aku...
Bahawa lahirnya Aku ke Dunia...
Kerana adanya ibu dan bapa...
Tanpa mereka...
Aku bukan siapa-siapa...
Apakah Aku  anak yang berjasa...
Ataukah anak yang durhaka...

Tolong Ingatkan Aku...
Walaupun kedua-duanya telah tiada...
Sedekahkanlah amal mulia dan pahala...
Terutama selepas solat yang lima...
Alangkah baiknya...
Kalau sentiasa berdoa untuk mereka..
Semoga mereka berbahagia di sana...

Tolong Ingatkan Aku...
Usah dikenang masa lalu...
Semuanya telah berlalu...
Segalanya telah berlaku...
Kisah suka,duka dan syahdu...
Biarlah dalam lipatan waktu...

Tolong Ingatkan Aku...
Aku kini seorang isteri...
Syurga ku dengan redha suami...
Apakah Aku selalu menyakiti hati...
Segala suruhannya perlu dipatuhi...
Dilaksanakan seikhlas hati...
Menyintainya sehingga mati...
Tidak perlu berbelah bahagi...

Tolong Ingatkan Aku...
Aku ada putera dan puteri...
Anugerah dan amanah dari ILLAHI...
Saham di Dunia dan di Kemudian Hari...
Perlu diasuh dan dididik sepenuh hati...
Ilmu Agama WAJIB diberi...
Ilmu Dunia perlu diimbangi...
Supaya tidak menyesal nanti...

Tolong Ingatkan Aku...
Dunia ini hanya pinjaman...
Akhirat jua yang berkekalan...
Dunia tempat mengambil bekalan...
Untuk penghidupan di Hari Pembalasan...

Tolong Ingatkan Aku...
Dari terlena dalam mimpi yang panjang...
Dari Hidup di dalam bayang-bayang...
Jelas kelihatan tidak dapat dipegang...
Teruskan... Jangan menoleh ke belakang...

Tolong Ingatkan Aku...
Kematian itu pasti...
Tidak mungkin Aku dapat lari...
Bersediakah Aku saat ini...
Andainya ditakdirkan Aku dipanggil kembali...
Menghadap Allah Yang Maha Suci...

Tolong Ingatkan Aku...
Saat Aku akan dikembalikan kepada Allah...
Jangan lupa dua kalimah...
Ingatkan Aku kalimah Syahadah...
Ingatkan Aku umat Rasulullah...
Ingatkan Aku hamba Allah...
Biar Ku mati dengan nama ALLAH...
Dalam kalimah Lailahaillah...

Wassalam
rosniza jusoh

Tuesday, 4 December 2012

RegClean Pro 6.21.65.1931 Full Serial Key

SysTweak RegClean Pro 6.21.65.1931 Full Version with Serial Key

Fix your slow PC, eliminate registry errors and improve your PC performance easily with Regclean Pro.
If you are experiencing the following problems, your PC’s registry may be damaged :
. Your PC is relatively new but its performance drags
. You get random Blue screens (BSODs)
. Your PC freezes frequently
. Your PC crashes without any reason
. You get common Windows errors
. Programs open slowly and hang repeatedly
Registry is a critical part of Windows. Since the registry is in constant use due to regular PC usage, it can get cluttered over time. Installing and removing software regularly and even moving and accessing data on the PC creates more and more registry entries, thereby increasing its size and deteriorating the systems performance.
Regclean Pro cleans such invalid registry errors using its advanced scan engine. It not only fixes invalid registry entries, it also defragments the registry, keeping it streamlined for smoother system performance. You don’t have to be a computer expert to use this Regclean Pro. The interface makes it easy to fix all registry errors easily and quickly even for novice users.
Registry cleaners should be used on a regular basis to remove obsolete and invalid entries from the Windows registry. The advanced scan engine of Regclean Pro detects and fixes invalid registry entries automatically with a few simple clicks.
Key features of SysTweak Regclean Pro :
Faster system speed :
Cleaning invalid registry errors increases application response times. This results in faster access to programs and applications.
Smooth operation :
An uncluttered registry enhances overall system performance and results in an over smoother system performance.
A more stable system :
Regularly fixing registry errors minimizes random system crashes, BSODs and frequent runtime errors. This provides a more stable environment to work in.
Fewer error messages :
To prevent common Windows error messages, it is recommended to clean the registry from time to time.
Safe and reliable :
Regclean Pro provides complete undo functionality. A full backup of the registry is taken before fixing registry errors so changes can be reversed, if required.

Download From Uploaded (for premium user)
Download SysTweak RegClean Pro 6.21.65.1931 Full Serial Key
Download From Eyesfile (for free user)
Download SysTweak RegClean Pro 6.21.65.1931 Full Serial Key

ESET NOD32 Antivirus & Smart Security 5.2.9.1 (32bit-64bit) Full Serial Key

ESET NOD32 Antivirus & Smart Security 5.2.9.1 (32bit-64bit) Full Serial Key

Description:

ESET NOD32 Antivirus - Provides a reliable, advanced protection against threats endangering your PC. Viruses, worms, Trojans and other trouble now can not cause any harm to information valuable to you. Advanced detection methods that are used in this program, even provide protection against future threats, which are new worms and viruses.
ESET NOD32 Antivirus is based on the popular technology ThreatSense. The system allows you to proactively identify and render more viruses, spyware, adware, phishing attacks, rootkits and other Internet threats than any other program.
ESET Smart Security was designed to be complete solution in the field of computer protection against infiltrations and attacks. Eset Smart Security offers more than just a sum of its parts - it is synergy that matters most. If all components are used simultaneously, the effectiveness of the whole program is multiplied. ESET Smart Security unifies all its functions to create a complex security solution.
The difference of Home Business:
* ESET NOD32 Antivirus Business Edition can be installed on servers as well as workstations (Home Edition can only be installed on workstations)
* Business version also able to create a mirror for updates on the network. This is the file *. lic, which is added to the business of setting up a package. After adding a file to update settings tab appears Mirror. To work as requested ESET Remote Administrator. Business is designed for offices with 5 or more companies.
The upcoming release of ESET’s flagship product, ESET Smart Security 5 enters the beta phase of development. Be among the first users who take the test drive and install comprehensive protection which safeguards your laptop or PC from all types of malware, hacker attacks and e-mail threats.
New Features for Geeks:
Gamer Mode
When in full-screen mode, ESET Smart Security 5 automatically switches to silent mode, which saves system resources, so you can enjoy playing computer games or concentrate on important work tasks without distractions from pop-up messages.
Advanced HIPS Functionality
This one is for real Geeks – now you can customize the behavior of the system in greater detail: specify rules for the system registry, active processes and programs, and fine-tune your security posture.
Advanced Setup Tree
Redesigned advanced setup tree for more intuitive and easier navigation.
Key features of ESET NOD32 Antivirus:
Smarter Scanner:
· Threats don't always enter your network in ways you expect. ESET NOD32 Antivirus inspects SSL-encrypted communication channels like HTTPS and POP3S and intelligently scans compressed files to find hidden threats other products miss. Proactive protection begins at the earliest point in system startup to ensure your computer is always secure.
Clean and Safe Email:
· Email scanning for Microsoft Outlook, Outlook Express, Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail, Windows Mail, and other POP3/IMAP mail clients, ensuring your email is free of viruses and other threats.
Removable Media Security:
· Threats can enter your PC from removable media such as USB thumb drives. For self-running media, ESET NOD32 Antivirus scans autorun.inf and associated files when the medium is inserted, in addition to scanning any file on any removable device when it is accessed, or during a full-scan of the media. Power users can adjust ESET NOD32 Antivirus to perform additional levels of scanning on removable media.
System Tools:
· ESET SysInspector and ESET SysRescue simplify diagnosing and cleaning of infected systems by allowing deep scans of system processes to find hidden threats, and creating bootable rescue CD/DVD or USB drives to help you repair an infected computer.
Self Defense:
· ESET NOD32 Antivirus has built-in technology to prevent malicious software from corrupting or disabling it, so you can rest assured your system is always protected.
Many Usability Improvements:
· Energy-sipping battery mode extends laptop battery life without compromising security
· Advanced Protection Status screen informs you of threat detections
· Information pop-ups are hidden when running full screen applications like games, video players or presentations
· Password protection prevents ESET NOD32 Antivirus from being uninstalled by strangers
· New interface and keyboard shortcuts simplify use for visually impaired users
Key features of ESET Smart Security:
Smarter Scanner:
· Threats don't always enter in ways you expect. ESET Smart Security inspects SSL-encrypted communication channels like HTTPS and POP3S, and intelligently scans compressed files to find threats that other products miss. ESET's Smart Optimization feature makes file scanning faster than ever.
Time-saving Firewall:
· New Learning Mode saves time by automatically creating firewall rules by observing how end users use the network, while offering advanced firewall modes for power users. Pair customized firewall profiles with trusted network zones and have appropriate firewall rules applied automatically based on detected network presence.
Trusted Zone Authentication:
· Identify trusted network zones by network configurations (a configurable combination of host/DNS/DHCP server IP address, wireless SSID, connection profile, etc) or securely authenticate into a network using ESET Authentication Server.
Upgraded Antispam:
· ESET Smart Security now takes care of annoying spam with a smaller, faster, and even more effective spam filter.
Removable Media Security:
· Threats can enter your PC from removable media such as USB thumb drives. For self-running media, ESET Smart Security scans autorun.inf and associated files when the medium is inserted, in addition to scanning any file on any removable device when it is accessed, or during a full-scan of the media.
System Tools:
· ESET SysInspector and ESET SysRescue simplify diagnosing and cleaning of infected systems by allowing deep scans of system processes to find hidden threats, and creating bootable rescue CD/DVD or USB drives to help you repair an infected computer.
Self Defense:
· ESET Smart Security has built-in technology to prevent malicious software from corrupting or disabling it, so you can rest assured your system is always protected.

ESET NOD32 Antivirus 5.2.9.1

Download From Letitbit
Download ESET NOD32 Antivirus 5.2.9.1 32 bit Full Serial Key
Download ESET NOD32 Antivirus 5.2.9.1 64 bit Full Serial Key
Download From Uploaded
Download ESET NOD32 Antivirus 5.2.9.1 32 bit Full Serial Key
Download ESET NOD32 Antivirus 5.2.9.1 64 bit Full Serial Key

ESET NOD32 Smart Security 5.2.9.1

Download From Letitbit
Download ESET NOD32 Smart Security 5.2.9.1 32 bit Full Serial Key
Download ESET NOD32 Smart Security 5.2.9.1 64 bit Full Serial Key
Download From Uploaded
Download ESET NOD32 Smart Security 5.2.9.1 32 bit Full Serial Key
Download ESET NOD32 Smart Security 5.2.9.1 64 bit Full Serial Key

Nitro PDF Professional 8 Full Mediafire Crack Patch Download

Nitro PDF Professional 8 Crack Patch Download

 

adalah editor PDF. Nitro Pro 8 membolehkan anda dengan cepat dan mudah mewujudkan profesional yang berkualiti dokumen PDF dari mana-mana format atau jenis kandungan: imbasan kertas, spreadsheet, persembahan, laporan, dan banyak lagi.
Mencipta PDF
* Buat PDF dan PDF / A dokumen daripada hampir sebarang fail Windows.
* Tukar dan menggabungkan fail ke dalam dokumen PDF tunggal.
* Tukar koleksi keseluruhan fail ke PDF dalam satu kumpulan.
* Scan dokumen kertas ke PDF.
* Satu-butang PDF penciptaan daripada Microsoft Word, Excel, dan Powerpoint.
* Buat 'pintar' dokumen PDF dengan penanda buku, link, metadata, dan keselamatan dari Microsoft Office program.
Menyalin & Pengeksport PDF
* Eksport PDF untuk digunakan semula dalam Microsoft Word, WordPerfect, OpenOffice dan banyak lagi.
* Gunakan mod penukaran yang berbeza untuk mengeksport fail yang kelihatan tepat seperti PDF asal dan lain-lain yang lebih mudah untuk mengedit dan repurpose.
* Ekstrak semua teks dan imej dari dokumen PDF.
* Batch menukar fail PDF ke Word, RTF, dan format teks.
* Salinan teks sambil mengekalkan format, termasuk font, warna, saiz dan.
Penyuntingan PDF
* Memasukkan dan mengedit teks, termasuk fon, saiz, warna, dan banyak lagi.
* Edit imej - memasukkan, saiz semula, berputar, tanaman, flip, menggantikan, mengatur, memadam, dan ekstrak.
* Imej hartanah Edit - kecerahan, kontras, warna ruang, dan resolusi.
* Halaman Edit - memasukkan, memadam, berputar, tanaman, mengekstrak, dan menggantikannya.
* Muka surat Split dokumen PDF berdasarkan kumpulan halaman, antara halaman, dan struktur bookmark.
* Tambah header, footer, tera air, dan teks untuk semua muka surat dalam dokumen.
* Tambah Bates penomboran seluruh koleksi dokumen PDF.
* Tambah dan edit penanda buku dan pautan.
* Auto mewujudkan penanda buku berdasarkan pemformatan teks dan tajuk dokumen.
* Auto-mewujudkan hubungan yang berdasarkan kata kunci dan nombor halaman.
* Mengoptimumkan, mengecut dan membaiki dokumen PDF.
* Edit hartanah dokumen termasuk metadata dan tetapan pandangan awal.
Pengecaman Aksara Optik (OCR)
* Buat fail PDF daripada dokumen kertas diimbas, atau sedia ada berasaskan imej fail PDF, sesuai untuk penerbitan, menyunting, atau arkib.
* Buat patuh sepenuhnya PDF / A dokumen.
* Buat fail PDF disunting dan menyesuaikan dokumen menggunakan ciri Teks diedit.
* Membuat mudah dicari, PDF / A dokumen yang patuh untuk arkib dengan mod 'Imej dicari'.
* Fleksibel sokongan multi-bahasa.
Mengkaji & Penandaan Sehingga PDF
* Serlahkan teks kandungan dengan Highlight, Underline, Cross Out dan Gantikan alat Teks.
* Nota Sticky, Kotak Teks, dan Call Out penjelasan.
* Tambah lukisan freehand dengan alat Pensil.
* Tambah bentuk lukisan, termasuk garisan, anak panah, segi empat tepat, oval, poligon dan awan.
* Memohon setem muka surat, memilih daripada standard terbina dalam setem atau ciptaan tersuai anda sendiri.
* Lampirkan dokumen dan fail lain ke halaman PDF anda.
* Tambah teks penerangan dan maklum balas lain untuk markup anda.
* Susun dan menguruskan komen.
* Komen Tapis berdasarkan jenis, pengarang, status, subjek, dan banyak lagi.
* Ringkaskan komen untuk tontonan mudah di samping kandungan halaman. Lihat ringkasan sebagai PDF atau mencetak kertas berasaskan mengkaji.
PDF Keselamatan
* Dokumen selamat dengan kata laluan dan sijil.
* Sulitkan dengan 40-bit, 128-bit, dan tahap keselamatan 256-bit.
* Memohon sekatan ke atas percetakan, penyalinan, dan mengubah dokumen PDF.
* Buat dan memohon profil keselamatan yang boleh guna semula.
* Digital menandatangani dan mengesahkan fail PDF.

 

Download Nitro PDF Professional 8