Thursday 8 March 2012

LEMAK TEMPOYAK IKAN PATIN & PETAI.

 

Lemak Tempoyak Ikan Patin & Petai

 

Salam semua, dah makan tengah hari ke....eh..eh, dah petang rupanya..laaa, kejap lagi dah tiba masa minum petang pulak. Ok hari ni atas permintaan bonda ku, mat masak lemak tempoyak ikan patin....letak petai lagi u, ishh sedap nihh, tang petai tu yang buat ianya lagi sedap, harum...sesiapa yang tak makan petai tu tak payah lah letak, tapi "kick" tu kurang sangat2 lah. Ikan tu kan, kalau nak ganti dengan ikan kembong pun sedap..kalau tak pun guna tenggiri atau apa2 ikan yang dirasa sesuai. Tapi bagi penggemar ikan air tawar, ikan patin adalah pilihan tepat selain keli, talapia dan haruan....bukan haruan makan anak yeaa....awass!!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 ekor ikan patin sederhana besar
2 papan petai
3 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit, disiat2
3 batang serai, dititik
1 1/3 camca besar tempoyak
Garam dan gula secukup rasa
800 ml santan cair
300 ml pati santan
25 biji cili padi*
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan patin disiang, cuci dan perap dengan garam dan jus limau nipis selama 20 minit, cuci bersih dan toskan. Petai dikupas dan asingkan dari kulitnya. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan tumbuk halus, tempoyak dan serai titik, tuang santan cair kacau rata dan jerang hingga mendidih. Masukkan ikan, petai, daun kunyit dan asam gelugor. Biar mendidih perlahan.
  3. Tambah santan pekat, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman..

No comments:

Post a Comment